Keliaakikkona Aasiassa - luulisi olevan helppoa. Taallahan syodaan vain riisia ja lihaa ja vihanneksia. Vaarin!
Riisin lisaksi nuudelit ovat aarimmaisen suosittuja ja friteeratut lihat tai vihannekset eivat ole mikaan harvinaisuus. Ihmiset eivat osaa englantia tai vaikka osaisivatkin, kasite vehna tai jauho ovat taysin vieraita. Esimerkki malesialaisesta vegeravintolasta:
tarjoilija: "Tanaan tofua, vihanneksia ja sienia sweet&sour-kastikkeessa"
mina: "Eihan niissa ole jauhoa ymparilla?"
tarjoilija: "Eiei, pelkka tofu, pelkka sieni"
Ruoka tulee poytaan. Sienilla on rapea kuorrutus. Epailyttaa.
mina: "Mita sienien ymparilla on? Vehnajauhoa?"
tarjoilija: "Eiei. Jauhetta. Maitojauhetta. Tule katsomaan."
Menen katsomaan. Purkissa on vehnajauhoa. Osoitan nuudeleita.
mina: "Nuudelit tehdaan vehnajauhoista eli tuosta purkista, eiko niin?"
tarjoilija: " Kylla."
Noniin, tiesin!
mina: "Olen allerginen tuolle jauholle. Jos syon, tulen hyvin kipeaksi."
tarjoilija: "Siina vihanneksia. Ne hyvia kropalle."
ARGH. En mina sita halunnut tietaa!
mina: *vakinainen hymy ja syva huokaus*
Toinen esimerkki:
mina: "Teilla on naemma riisinuudeleita. Tehdaanko ne pelkastaan riisista vai onko joukossa vehnaa?"
tarjoilija: *tyhja katse*
mina: "Niin, ovatko nama nuudelit tehty VAIN riisista?"
tarjoilija: "Eiei, se on vain nuudeli."
mina: "Never mind. Otan sitten paistettua riisia."
Yritapa tallaisten kanssa varmistua ruoan gluteenittomuudesta. Tekisi mieli huutaa ja heittaa riisikippo seinaan.
Juu, eipä kokkeja hirveästi taida kiinnostaa onko ruoka käväissyt jauhoisella alustalla...
VastaaPoistaTurhauttavaa! Suomessa on kyllä nämä asiat otettu todella hyvin huomioon. Ehkä se tieto menee pikku hiljaa muuallekin. Toivotaan niin.
VastaaPoista