torstai 8. joulukuuta 2011

Hanoin hulinassa

24.-29.11.11 Hanoi

Meita oli varoitettu, etta Vietnamissa on turha odottaa kovin ystavallista palvelua ja etta turisti-infokin on vain kaupallista hapatusta. Olivatkohan kyseiset henkilot erehtyneet maasta? Tapaamamme ihmiset olivat todella ystavallisia (tai ainakin nayttelivat aarimmaisen hyvin) ja turisti-infossa sai jopa surfata netissa ilmaiseksi.

Emme kuitenkaan jaksaneet pahemmin innostua nahtavyyksista, vaan keskityimme enemman elamasta nauttimiseen. Manikyyrit ja pedikyyrit hoituivat sopivasti shoppailun lomassa ja tuoreista hedelmista valmistetut smoothiet virkistivat mukavasti. Eivatka hinnatkaan huimanneet paata: Kynnet sai kuntoon n.3eurolla ja smoothien makuun paasi alle kahdella eurolla. Shoppailu oli haasteellista: aasialaiset ovat puoli metria lyhyempia ja kapeampia kuin me. Onnistuimme kuitenkin loytamaan kaupan, jonka omistaja ompelee itse kaikki tarjolla olevat vaatteet ja nain ollen muokkaa ne asiakkaalle sopivaksi. Muutenkin ihastuttava nainen: todella suloinen, ystavallinen ja erittain otettu saamistaan kehuista. Olin siis enemman kuin iloinen ostaessani natin mekon hanelta. Kyseinen putiikki loytyy Old Quarterista Bao Khanh-kadulta.

Samoilla nurkilla sijaitsee myos Kangaroo Cafe, joka tarjoaa turvallisia ruokavaihtoehtoja kohtuuhintaan. Ruoka ei ehka ole maukkainta, mita Hanoista voi loytaa, mutta menu on englanniksi ja kasvissyojalle vaihtoehtoja on runsaasti. Jos pitaa nuudeleista, pienia nuudeliravintoiloita (pho) voi loytaa joka kadunkulmasta. Useat niista myyvat myos riisia (com).

Hanoi sopii bilettajalle, joka on aikaisin liikkeella. Baarit, yhta lukuunottamatta, sulkevat ovensa jo puoliltaoin. Sulkemisaika todella tarkoittaa sita. Paikalle tulee poliisi, joka sahkopaimenella ajaa karjan kadulle. Humalaiset lansimaalaisturistit eivat kuitenkaan katoa hostelleihinsa sen silian tien, vaan jaavat kadulle tyhjentamaan viinaisia ampareitaan. Ei ihme, etta viereisen ravintolan nainen oli kiukkuinen. Osa jatkaa yotamyoten aukiolevaan baariin, jonka nimi ja sijanti on syyta tietaa, mikali sinne aikoo loytaa. Hostellikavereidemme vanavedessa paadyimme kyseiselle klubille. Koska tanssilattia oli aariaan myoten taynna, teimme ekskursion takapihan viidakkoon. Kukapa ei haluaisi bilettaa huojuvalla pitkospuulla kiiltomatojen loisteen tahtiin?

Hanoi Hostelia voimme huoletta suositella. Yo dormissa maksoi n.3,50e/yo/hlo ja hintaan sisaltyi aamiainen (kahvi/tee, hedelmia, leipaa ja paistettuja munia). Huone oli siisti, henkilokunta ystavallista ja englanninkielentaitoista ja netti sisaltyi hintaan. Varasimme Halong Bay-reissummekin heidan kauttaan. Ilmaisen kaljan happy hour jai kokeilematta, koska neiti Koo totesi olevansa liian neitimaisella paalla juodakseen olutta.

Kaljaa loytyi huokeaan hintaan (15000VND/plo eli n.50snt/plo) hostellin lahelta ns. kaljakorttelista, jossa istuimme iltaa hostellikavereidemme kanssa. Naky oli huvittava: pitkajalkaisia lankkareita istumassa lasten muovituoleilla kadun vieressa kaljapullot kadessa. Kaljakuppiloiden lisaksi korttelista loytyi pieni antikvariaattiliike, joka oli lattiasta kattoon taynna kirjoja. Ja mika parasta - tarjolla oli myos suomenkielisia opuksia. Mukaan tarttui kolme kirjaa - onpahan tekemista seuraavalle junamatkalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti