Kiinan kaupungeista Shanghai on rikkain ja lansimaalaisin. Se nakyy. Keskusta on taynna kahviloita, viinibaareja ja vaatekauppoja. Pilvenpiirtajat ja valonheittimet halkovat taivasta. Ulkomaalaisiakaan ei tuijoteta samalla tavalla kuin Pekingissa ja vaatteita saa myos ihmisten koossa. Kaupunki on siisti ja tunnelma kansainvalinen. Kaiken taman ansiosta Shanghai on myos Kiinan kallein kaupunki, mutta onneksi vain tietyilta osin. Hiustenleikkuu on taallakin naurettavan halpaa (2,5-5 euroa) ja puolentoista tunnin hieronnan saa alle 20 eurolla. Manikyyrin ja pedikyyrin hinta on noin 5 euron paikkeilla.
Juominen on varsinkin naisille aarimmaisen halpaa, silla jossain kaupungin yokerhoista on aina Ladies Night, jolloin naiset juovat koko illan ilmaiseksi. Miehetkin voivat monissa paikoissa ostaa itselleen avoimen baarin 100 yanilla (n. 12 euroa). Ladies Night-baarit tarjoavat usein myos erilaisia palveluksia, kuten hierontoja tai manikyyreja. Monesti tarjolla on myos tuoreita hedelmia. Henkilokunta on uskomattoman ystavallista, tiskille ei ole jonoa ja huonosti voivat jopa talutetaan vessaan. Kun taman yhdistaa viela faktaan, etta taksimatka kaupungin toiselle puolelle maksaa max 10 euroa, voi rehellisesti sanoa, etta Shanghai on bilettajan unelma. Muutenkin elama Shanghaissa on helppoa, jopa kiinaa osaamattomalle. Ravintoloissa on englannin kielisia menuja ja tarvittaessa erillinen neuvontapuhelin auttaa kaantamisessa. Lansimaista ruokaa loytyy jokaisen makuun ja pikaruokaa aa tilattua kotiin ympari vuorokauden.
Shanghain luksuksella on kuitenkin kaantopuoli. Monelle paikalliselle tekee todella tiukkaa pysya koko ajan nousevien hintojen perassa. Onneksi halpojakin paikkoja loytyy, useimmat keskustan ulkopuolella. Ulkomaalaiset eivat naille alueille usein eksy, vaan tyytyvat elamaan eristettya elamaa hienostoalueilla. Osa naista kosmopoliiteista tuntuu jopa jollain tasolla halveksuvan paikallisia. Onneksi kielimuuri estaa taman halveksunnan valittymisen paikallisille.
Kaikesta tasta huolimatta, Shanghai on ehdottomasti ihanin kaupunki, jossa olen koskaan kaynyt. Suuri kiitos mahtavasta kokemuksesta kuuluu hosteillemme (Berntrand ja Lukas) seka ihanalle Peterille, joka vei meidat uskomattomiin paikkoihin (joinne budjettimme ei muuten olisi riittanyt).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti